Rutiner og verktøy for samhandling, identifikasjon og oppfølging av barn og unge, samt prosedyrer som gjelder for de enkelte tjenestene.
Skole
-
- Plan for hjelpetiltak i barnehage og skole
- PPT-Henvisning systemsaker
- PPT-Pedagogisk rapport, skole
- Barnets beste – Barnekonvensjonen i saksbehandlinga-Udir
- Skolemiljøtiltak – vurdere det beste for eleven-Udir
- Henvisningsskjema ungdom og voksne PPT
- Rutine ved overgang mellom barnehage og skole
- Trygt og godt skolemiljø for alle
- Barn som pårørende, registreringsskjema, yngre barn
- Barn som pårørende, registreringsskjema, eldre barn
- Rutine ved bekymring for barn, ungdom, voksne, gravide
- Rutine forberedelse/oppstart i barnehage for barn med spesielle behov
- Rutine for søknad på individuell plan og koordinator
- Rutine barn som pårørende
- Rutine for rask psykisk helsehjelp unge mennesker, avd.psyk.helse
- Rutine Ansvarsgruppe
Barnehage
- PPT-Henvisning systemsaker
- Notat vedrørende krenkende atferd/mobbing i barnehage
- Observasjonslogg ved mistanke om negativ adferd-Barnehage
- Referat fra møte vedrørende krenkende adferd/mobbing i barnehagen
- Handlingsplan for trygt og godt psykososialt barnehagemiljø i barnehagene
- Tiltaksplan når mobbing eller krenkelser skjer i barnehagen.
- Barnets beste – Barnekonvensjonen i saksbehandlinga-Udir
- PPT – Pedagogisk rapport, barnehage
- Rutine ved overgang mellom barnehage og skole
- Spesialpedagogisk team for barnehager (S-team)
- Barn som pårørende, registreringsskjema, yngre barn
- Referat fra møte vedrørende mobbing eller krenkende atferd- Skjema
- Tiltaksplan når mobbing eller krenkende adferd skjer– Skjema
- Samarbeidsavtale tannhelse
- Aktivitetsplikt – avdekking av krenkende adferd i barnehagen -rutine
- Rutine ved bekymring for barn, ungdom, voksne, gravide
- Rutine forberedelse/oppstart i barnehage for barn med spesielle behov
- Rutine for søknad på individuell plan og koordinator
- Rutine barn som pårørende
- Rutine Ansvarsgruppe
Helse
- Barn som pårørende, registreringsskjema, yngre barn
- Barn som pårørende, registreringsskjema, eldre barn
- Samarbeidsavtale tannhelse
- Samarbeidsrutine mellom DPS Mosjøen, Helgelandssykehuset og avd. for psykisk helse
- Samarbeidsrutine helsestasjon, kommunelege og kommunepsykolog
- Rutine samarbeid BUP og barnevern
- Rutine ved mistanke/ avdekking av overgrep og vold- Helsestasjon
- Rutine ved bekymring for barn, ungdom, voksne, gravide
- Rutine forberedelse/oppstart i barnehage for barn med spesielle behov
- Rutine for søknad på individuell plan og koordinator
- Rutine barn som pårørende
- Rutine for rask psykisk helsehjelp unge mennesker, avd.psyk.helse
- Rutine Ansvarsgruppe
Felles for alle tjenester
Alle som jobber med barn og unge trenger å øve seg for å snakke med barn og unge om viktige og vanskelige temaer.
Snakkemedbarn.no er en digital opplæringsplattform som skal gjøre deg tryggere i slike samtaler, ved blant annet å gi muligheten til konkret øving gjennom simulerte samtaler med barn. Det er mye å lære om både samtaleteknikker og deg selv i møte med barn og unge, og det er mye kunnskap i artiklene og filmene i snakkemedbarn.no.
Felles prosedyrer og rutiner i Vefsn kommune:
- Handlingsveileder “Fra bekymring til handling”-barnehage
- Plan for hjelpetiltak i barnehage og skole
- PPT-Henvisning systemsaker
- Handlingsplan for trygt og godt psykososialt barnehagemiljø i barnehagene
- Barnets beste – Barnekonvensjonen i saksbehandlinga-Udir
- Skolemiljøtiltak – vurdere det beste for eleven-Udir
- Rutine ved overgang mellom barnehage og skole
- Trygt og godt skolemiljø for alle
- Barn som pårørende, registreringsskjema, yngre barn
- Barn som pårørende, registreringsskjema, eldre barn
- Rutine ved bekymring for barn, ungdom, voksne, gravide
- Rutine for søknad på individuell plan og koordinator
- Rutine barn som pårørende
- Rutine Ansvarsgruppe