Tilbake

Brukermedvirkning

Brukermedvirkning innebærer at brukeren blir sett på som en likeverdig part i samtaler og beslutninger som angår hans eller hennes utfordring. Det viktigste i møtet er god kommunikasjon og at alle parter er åpne og lydhøre for hverandre.

Barnehage

Barnehagen skal ivareta barnas rett til medvirkning ved å legge til rette for og oppmuntre til at barna skal få gitt uttrykk for sitt syn på barnehagen daglig virksomhet, jf. Barnehageloven § 3 og forskrift til loven Rammeplan for barnehagen, barns medvirkning. Barna skal jevnlig få mulighet til aktiv deltakelse i planleggingen og vurderingen av barnehagens virksomhet. Alle barn skal få erfare å få  innflytelse på det som skjer i barnehagen.

Barnehagen skal ivareta foresattes rett til medvirkning og arbeide i nært samarbeid og forståelse med foresatte. Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål, jf. Barnehagelovens §§ 3 og 4 og forskrift til loven Rammeplan for barnehagen, samarbeid mellom hjem og barnehage. Foreldrene og barnehagen personale har et felles ansvar for barnets trivsel og utvikling.

  • Foreldre til hvert enkelt barn (foreldresamtaler)
  • Foreldreråd, består av foreldrene til alle barna (foreldremøter)
  • Samarbeidsutvalg, består av valgte foreldrepresentanter, ansatte i barnehagen og eierrepresentant.

Skole

I skolene har råd og utvalg rett til å uttale seg og komme med forslag i alle saker som gjelder skolen. Rådene har ikke beslutningsmyndighet, men de gir elever og foresatte anledning til å utveksle meninger og komme med felles uttalelser.

God kommunikasjon mellom hjem og skole bidrar positivt til skolens arbeid med læringsmiljøet til elevens oppvekstmiljø.

Ungdomsråd

Ungdomsrådet gjennomfører årlig en ungdomspolitisk dag, denne er helt ungdomsstyrt når det gjelder innhold, tema og arbeidsmetoder. På de fleste av disse dagene gis det tilbakemelding om forbedring av tjenester men også ønsker om nye tjenester.

Resultater fra undersøkelser fra for eksempel Ungdata er også vanlige tema. Resultatet fra disse dagene tas videre både på systemnivå, men også på tjenestenivå. På systemnivå gjennomføres politisk verksted, som er et ungdomsstyrt møtepunkt direkte mellom ungdom og beslutningstakere. Resultater fra ungdomspolitisk dag bruker u-rådet direkte i sitt arbeid med flere eller med enkelt tjenester. Dette arbeidet har gitt både forbedrede og nye tjenester i Vefsn.

Ungdata

Ungdata er lokale barne- og ungdomsundersøkelser der skoleelever over hele landet svarer på spørsmål om hvordan de har det og hva de driver med på fritiden. Undersøkelsene er tilpasset barn og ungdom på mellomtrinnet (5.-7.trinn), ungdomstrinnet og i videregående opplæring.

Resultatene fra Ungdata brukes som kunnskapsgrunnlag i forebyggende ungdomsarbeid og annet arbeid rettet mot ungdom, samt i politikkutvikling og styring lokalt og nasjonalt. I tillegg brukes Ungdata i undervisning og til forskning.

For Vefsn kommune er Ungdata et kartleggingsverktøy som egner seg til bruk innen oppvekst- og folkehelseområdene. I vår kommune gjennomføres undersøkelsen på ungdoms- og videregående skole hvert 3. år.

Resultat ungdata 2022- ungdomskolen i Vefsn

Resultater fra tidligere Ungdata-undersøkelser finner du her.

På nasjonalt nivå har resultatene relevans for mange sektorer og politikkområder, og benyttes som kunnskapsgrunnlag for styring og politikkutvikling.

Andre arenaer for medvirkning

Det skal være lav terskel for mulighet til medvirkning, også utenom faste møtearenaer og lignende. Dette gjennom direkte kontakt med kommunens saksbehandlere, ledelse også videre. At man har mulighet til medvirkning betyr ikke at man har rett til gjennomslag, men gjennom høringer, tilbakemeldinger på tjenester og lignende har man rett til å bli hørt. På tjenestenivå er det viktig at brukerne som gruppe blir hørt, og at erfaringskunnskap og fagkunnskap sammen er med på å påvirke kommunens tjenestetilbud i riktig retning.