Tilbake

Samhandling med barn og unge

Hvordan barn kommuniserer at de har det vanskelig vil variere fra barn til barn. En liste over signal vil derfor aldri kunne være fullstendig og signalene må sees i forhold til barnets alder og situasjon.

Hjelpemidler til samtale og observasjon

Mosjømodellen for forebygging(MFF)

Mosjømodellen for forebygging(MFF) er en samhandlingsmodell for tjenester som møter gravide, barn, unge og foreldre det er knyttet undring eller bekymring til. Hensikten med MFF er å kvalitetssikre en helhetlig og koordinert innsats, uten at det blir brudd i oppfølgingen. MFF bidrar til tidlig innsats, samordning og medvirkning.

Handlingsveileder

Vefsn har utviklet en Veileder til Mosjømodellen som viser veien fra bekymring til handling og fungerer som et verktøy for ansatte som arbeider med barn og unge. Veilederen beskriver steg for steg hvordan du som ansatt kan gå frem når du opplever en undring eller bekymring for et barn eller en ungdom. Det er et mål at veilederen skal sikre ansvarsfordeling og samhandling på tvers av tjenester og sikre kontinuitet i oppfølgingen av den gravide/barnet/ungdommen som har behov for kommunens hjelpeapparat.

Gå til  Veileder

Stafettholder

Et viktig mål i veilederen er å sikre kontinuitet i oppfølgingen. Stafettloggen og stafettholder er sentrale i dokumentasjon og styringsarbeidet  for å sikre helhetlig og koordinert oppfølging av gravide/barn/ungdom som det knyttes undring eller bekymring til.

Stafettholderen er den som til enhver tid har koordineringsansvar for å følge opp barnet/ungdommen/familien. Eksempler på aktuelle stafettholdere: kontaktlærer, pedagogisk leder i barnehagen, helsesykepleier, kontaktperson i barneverntjenesten og lignende.

Stafettholders oppgaver:

  • Ansvarlig for å involvere den/de det gjelder så tidlig som mulig i planlegging, gjennomføring og involvering av tiltak.
  • Sikre samtykke til tverrfaglig samhandling om/når det er aktuelt
  • Invitere inn til koordinerings- og evalueringsmøter, også ved uforutsette eller plutselig oppståtte behov
  • Stå for dagsorden for møter, lede møter og sørge for at referat skrives fra møter, følge med på tidsfrister og at tiltak evalueres
  • Sikrer at det snakkes med barnet/ungdommen/foresatte mellom møter og fanger opp hvordan det går
  • Stafettholder er særlig ansvarlig for at barnet/ungdommen/foresattes stemme er synlig i arbeidet
  • Loggføre kontakt som gjøres med barnet/ungdommen/foresatte/andre samarbeidspartnere
  • Inviterer inn andre tjenester etter behov på nivå 2 i Mosjømodellen og koordinerer det tverrfaglige arbeidet
  • Holder kontakt med familien, tjenestene som er involvert og nettverket rundt