Tilbake

Evaluering

Evaluering er et svært viktig element i hvordan vi samarbeider og hvordan samarbeidet oppleves for barn, ungdom og familiene deres. Det da vi finner ut om arbeidet fungerer.

Evaluering - kritisk faktor i handlingsveilederen

Et svært viktig trinn på hvert nivå i veilederen. Det ikke mulig å gjennomføre endrings og hjelpearbeid uten  å evaluere tiltakene og hjelpen som gis. Etter at tiltak er prøvd ut skal det kalles inn til et eget evalueringsmøte der alle involverte parter drøfter i hvilke grad tiltakene har ført til at barnets/den unges situasjon har endret seg. I denne evalueringen er det svært viktig at  barnets/den unges opplevelse av endring settes i sentrum av evalueringen.

På bakgrunn av evalueringen tas det en beslutning om den videre oppfølgingen:

Viktige spørsmål i evalueringa vil være :

  • skal tiltaket avsluttes?
  • tiltaket har effekt, men man er fremdeles ikke i mål, skal tiltaket fortsette ?
  • kan det iverksettes andre tiltak?
  • tiltaket har ikke gitt ønsket effekt. Er det behov for hjelp fra andre tjenester?

Evaluering på individnivå

På individnivå har en disse fora for evaluering av samhandling og arbeidet i tjenestene:

  • Utviklingssamtaler lærer – elev – foresatt
  • Barnesamtale i barnehager
  • Elevråd
  • Medarbeidersamtaler
  • Medarbeiderundersøkelser
  • Ansvarsgrupper/samarbeidsmøter/nettverksmøter