Evaluering er et svært viktig element i hvordan vi samarbeider og hvordan samarbeidet oppleves for barn, ungdom og familiene deres. Det da vi finner ut om arbeidet fungerer.
Evaluering - kritisk faktor i handlingsveilederen
Et svært viktig trinn på hvert nivå i veilederen. Det ikke mulig å gjennomføre endrings og hjelpearbeid uten å evaluere tiltakene og hjelpen som gis. Etter at tiltak er prøvd ut skal det kalles inn til et eget evalueringsmøte der alle involverte parter drøfter i hvilke grad tiltakene har ført til at barnets/den unges situasjon har endret seg. I denne evalueringen er det svært viktig at barnets/den unges opplevelse av endring settes i sentrum av evalueringen.
På bakgrunn av evalueringen tas det en beslutning om den videre oppfølgingen:
Viktige spørsmål i evalueringa vil være :
- skal tiltaket avsluttes?
- tiltaket har effekt, men man er fremdeles ikke i mål, skal tiltaket fortsette ?
- kan det iverksettes andre tiltak?
- tiltaket har ikke gitt ønsket effekt. Er det behov for hjelp fra andre tjenester?
Evaluering på individnivå
På individnivå har en disse fora for evaluering av samhandling og arbeidet i tjenestene:
- Utviklingssamtaler lærer – elev – foresatt
- Barnesamtale i barnehager
- Elevråd
- Medarbeidersamtaler
- Medarbeiderundersøkelser
- Ansvarsgrupper/samarbeidsmøter/nettverksmøter