Rutiner og verktøy for samhandling, identifikasjon og oppfølging av barn og unge, samt prosedyrer som gjelder for de enkelte tjenestene.
Skole
- 
- Plan for hjelpetiltak i barnehage og skole
 - PPT-Henvisning systemsaker
 - PPT-Pedagogisk rapport, skole
 - Barnets beste – Barnekonvensjonen i saksbehandlinga-Udir
 - Skolemiljøtiltak – vurdere det beste for eleven-Udir
 - Henvisningsskjema ungdom og voksne PPT
 - Rutine ved overgang mellom barnehage og skole
 - Trygt og godt skolemiljø for alle
 - Barn som pårørende, registreringsskjema, yngre barn
 - Barn som pårørende, registreringsskjema, eldre barn
 - Rutine ved bekymring for barn, ungdom, voksne, gravide
 - Rutine forberedelse/oppstart i barnehage for barn med spesielle behov
 - Rutine for søknad på individuell plan og koordinator
 - Rutine barn som pårørende
 - Rutine for rask psykisk helsehjelp unge mennesker, avd.psyk.helse
 - Rutine Ansvarsgruppe
 
 
Barnehage
- PPT-Henvisning systemsaker
 - Notat vedrørende krenkende atferd/mobbing i barnehage
 - Observasjonslogg ved mistanke om negativ adferd-Barnehage
 - Referat fra møte vedrørende krenkende adferd/mobbing i barnehagen
 - Handlingsplan for trygt og godt psykososialt barnehagemiljø i barnehagene
 - Tiltaksplan når mobbing eller krenkelser skjer i barnehagen.
 - Barnets beste – Barnekonvensjonen i saksbehandlinga-Udir
 - PPT – Pedagogisk rapport, barnehage
 - Rutine ved overgang mellom barnehage og skole
 - Spesialpedagogisk team for barnehager (S-team)
 - Barn som pårørende, registreringsskjema, yngre barn
 - Referat fra møte vedrørende mobbing eller krenkende atferd- Skjema
 - Tiltaksplan når mobbing eller krenkende adferd skjer– Skjema
 - Samarbeidsavtale tannhelse
 - Aktivitetsplikt – avdekking av krenkende adferd i barnehagen -rutine
 - Rutine ved bekymring for barn, ungdom, voksne, gravide
 - Rutine forberedelse/oppstart i barnehage for barn med spesielle behov
 - Rutine for søknad på individuell plan og koordinator
 - Rutine barn som pårørende
 - Rutine Ansvarsgruppe
 
Helse
- Barn som pårørende, registreringsskjema, yngre barn
 - Barn som pårørende, registreringsskjema, eldre barn
 - Samarbeidsavtale tannhelse
 - Samarbeidsrutine mellom DPS Mosjøen, Helgelandssykehuset og avd. for psykisk helse
 - Samarbeidsrutine helsestasjon, kommunelege og kommunepsykolog
 - Rutine samarbeid BUP og barnevern
 - Rutine ved mistanke/ avdekking av overgrep og vold- Helsestasjon
 - Rutine ved bekymring for barn, ungdom, voksne, gravide
 - Rutine forberedelse/oppstart i barnehage for barn med spesielle behov
 - Rutine for søknad på individuell plan og koordinator
 - Rutine barn som pårørende
 - Rutine for rask psykisk helsehjelp unge mennesker, avd.psyk.helse
 - Rutine Ansvarsgruppe
 
Felles for alle tjenester
Alle som jobber med barn og unge trenger å øve seg for å snakke med barn og unge om viktige og vanskelige temaer.
Snakkemedbarn.no er en digital opplæringsplattform som skal gjøre deg tryggere i slike samtaler, ved blant annet å gi muligheten til konkret øving gjennom simulerte samtaler med barn. Det er mye å lære om både samtaleteknikker og deg selv i møte med barn og unge, og det er mye kunnskap i artiklene og filmene i snakkemedbarn.no.
Felles prosedyrer og rutiner i Vefsn kommune:
- Handlingsveileder «Fra bekymring til handling»-barnehage
 - Plan for hjelpetiltak i barnehage og skole
 - PPT-Henvisning systemsaker
 - Handlingsplan for trygt og godt psykososialt barnehagemiljø i barnehagene
 - Barnets beste – Barnekonvensjonen i saksbehandlinga-Udir
 - Skolemiljøtiltak – vurdere det beste for eleven-Udir
 - Rutine ved overgang mellom barnehage og skole
 - Trygt og godt skolemiljø for alle
 - Barn som pårørende, registreringsskjema, yngre barn
 - Barn som pårørende, registreringsskjema, eldre barn
 - Rutine ved bekymring for barn, ungdom, voksne, gravide
 - Rutine for søknad på individuell plan og koordinator
 - Rutine barn som pårørende
 - Rutine Ansvarsgruppe